BaSys.cz BaSys.cz BaSys.cz

Pro Audio

Na ven

Na doma

Do auta
Témata Zavřít X

Gramofony jako moderní retro - 1.část


2019/07/29

Je to přibližně desetiletí, kdy se začaly do domácností vracet gramofony a lidé začali oprašovat staré sbírky vinylových desek. Někteří vnímají gramofon především jako designový doplněk v moderním retro stylu, jiní od něj očekávají vysokou kvalitu zvuku.

Možná i vás v poslední době napadla myšlenka, zda pořídit ikonický přehrávač černých vinylových desek – gramofon. Trh nabízí nepřeberné množství přístrojů a cenové rozpětí začíná už nad tisíci korunami a v podstatě nekončí. Gramofon je sice svým principem a čtením zvukové stopy pomocí jehly snímající jemné zvrásnění drážky desky velmi jednoduchý přístroj, na druhou stranu nabízí velmi vysokou kvalitu zvuku oceňovanou audiofily. Nejlevnější přístroje jsou často designovány do retro stylu a jsou koncipovány jako „all-in-one“ zařízení s vestavěným reproduktorem. Takové gramofony však lze kvalitou reprodukce srovnat s trochou nadhledu s „tranzistorákem“. Ti, kteří chtějí dosáhnout očekávané kvality zvuku, která je daná analogovým záznamem, musí přemýšlet o konkrétních vlastnostech. Samotné čtení audio stopy z drážky vinylové desky je principiálně velmi jednoduchou záležitostí. Rozdíly v kvalitě zvuku však záleží na konkrétním provedení jednotlivých částí gramofonu.

Konstrukce gramofonu
Významnou měrou se na výsledku podílí přenoska. Její elektromagnetický mechanismus zajišťuje přeměnu výchylky jehly na audio signál, kterému rozumí navazující komponenty. Zjednodušeně lze říct, že ostatní části gramofonu mají za úkol zvuk co nejméně „kazit“. Nejčastěji používanou přenoskou je typ MM (moving magnet). Na konci snímacího hrotu je magnet, jehož pohybem se v cívkách napevno umístěných v jeho blízkosti indukuje audio signál. Přenoska MM představuje z hlediska výrobních nákladů cenově dostupné řešení. Z tohoto důvodu jsou základními modely přenosek MM osazeny gramofony s cenovkou přibližně do 20 tisíc korun. Vyšší kvalitu nabízí přenoska MC (moving coil), ve které je pohyb hrotu přenášen na cívky, zatímco magnety jsou statické. Toto řešení nabízí lepší zvuk, ale je citlivější na kvalitu celého mechanismu gramofonu i navazujícího reprodukčního řetězce. 

marantz

Přenoska je instalována na lehkém raménku, jehož hmotnost je vyvažována protizávažím na jeho druhém konci. Samotná trubka raménka je u základních modelů nejčastěji duralová. Vyšší třída gramofonů mnohdy používá tužší a lehčí uhlíková vlákna. Vinylová deska leží na kulaté základně, neboli „talíři“. Ten je nejčastěji vyroben z hliníku, ale používají se i jiné materiály jako např. akrylát, nebo sklo. Čím vyšší hmotnost, tím talíř lépe tlumí vibrace a jeho otáčky jsou stabilnější. Na druhou stranu chvíli trvá, než se talíř roztočí na přesně definovanou rychlost. Talíř se otáčí na hřídeli, která je do šasi přístroje zasazena pomocí ložiska. Protože je v přímém styku s gramofonovou deskou, představuje jeden z největších zdrojů nechtěného hluku, který se může přenášet i na přenosku. Jeho hladký a plynulý chod je proto dalším důležitým faktorem při poslechu a tradiční ocelové kuličky ložiska jsou u lepších gramofonů nahrazeny rubínem (např. Elac Miracord 90) nebo keramikou (např. Marantz TT15).Pohon talíře má na starosti motor. Způsob, jakým je pohon řešen, dělí gramofony na „hifistické“ a „dýdžejské“. První skupina využívá jednoduchou řemenici – její výhodou je to, že se do talíře a potažmo desky nepřenáší vibrace motoru, nevýhodou pak doba náběhu otáček talíře na správnou rychlost a také nutnost řemen měnit, protože dochází časem k jeho vytáhnutí. DJ naopak potřebuje, aby otáčky naběhly do požadované rychlosti okamžitě, a to jak při pouštění hudby, tak i během využívání triků, jako například zastavování otáčení desky. Pro tyto účely je využíván pohon „Direct Drive“, kdy je talíř přímou součástí rotoru motoru. (např. Pioneer DJ PLX 500).

pio DJ


Manuál nebo automat
Tuhle otázku si pokládají nejen řidiči při výběru nového vozu, i gramofony se dělí podle tohoto kritéria. Manuální gramofony předpokládají ruční nasazení jehly do drážky vinylu, po dohrání se talíř trvale točí a je nutné přenosku opět zvednout a gramofon vypnout. Tyto modely mají méně elektronických i mechanických prvků a jejich absencí se předchází dalším možným zdrojům rušení. Pokud si tedy myslíte, že manuální gramofony spadají do nižší cenové kategorie, jste na omylu. Opak je pravdou. Manuální přístroje navíc často předpokládají při změně formátu desky a potřebě přepnutí na jinou rychlost otáčení nutnost ruční přehození řemínku na řemenici pohonu s jiným průměrem. Automatické gramofony řeší všechny popsané úkony zpravidla samy.

Typické praskání a pračka na vinyly
Ano, většině lidem se při vyslovení pojmu „gramofon“ vybaví typické praskání způsobené prachem a dalšími drobnými nečistotami v drážce. Pro co nejčistší poslech je proto třeba přenosku i desky pravidelně čistit. K tomu slouží speciální čistící roztok a štěteček. Nejnáročnější posluchači využívají pračky na vinylové desky, které využívají čistící roztok rozpuštěný v destilované vodě. Majitelé rozsáhlých sbírek mívají často vlastní pračku, ostatním nabízí tuto službu mnohá audio studia.


Nezbytný předzesilovač
Protože přenoska vytváří audiosignál mnohem nižší úrovně než ostatní audio komponenty a zdrojový audiosignál musí být pro potřeby mechanického záznamu před vylisováním do desky kmitočtově upraven, vyžaduje poslech vinylů použití předzesilovače. Úkolem gramofonového předzesilovače je tedy nejen zesílení audiosignálu na použitelnou úroveň, ale také vyrovnání kmitočtového průběhu. Některé modely gramofonů označované často jako all-in-one mají předzesilovač vestavěný a výstup je možné připojit v podstatě k jakémukoli zesilovači nebo dokonce aktivnímu reproduktoru, který je vybaven běžným linkovým vstupem pro připojení telefonů nebo jiných přehrávačů.
alchem
Gramofony bez předzesilovače mají signálové kabely vedeny od přenosky dutým raménkem přímo do výstupních konektorů. K nim je třeba zapojit předzesilovač, který je součástí většiny integrovaných zesilovačů na trhu. Audiofilové dávají však často přednost samostatnému externímu předzesilovači zapojenému mezi gramofon a zesilovač. Levný předzesilovač v základní kvalitě se dá sehnat již řádově za 1000 korun, cenovky vysoce sofistikovaných modelů mohou být i šestimístné. Jako příklad střední cenové třídy uveďme předzesilovač Elac Alchemy PPA-2 navazující na odkaz slavné značky 90. let Audio Alchemy.

V pokračování se podíváme na jednotlivé sestavy poskládané do různých cenových relací.


Porovnat produkt